Bodovací tabulka neodpovídá realitě.

-brno-19.04.2006

Toto je odpověď Tygrovi na kritiku (v tom smyslu slova) nového návrhu na zrušení bodů, resp. jejich potlačení vzhledem k základní sazbě za hru v Kč (v této diskuzi příspěvek "Opět proplácení bodů", autor –brno-). Jelikož se tato odpověď týká pouze bodovací tabulky zasluhuje nové téma.

Bodovací tabulka je od svého počátku nadhodnocena, aby byly otevřeny a ukázány skryté možnosti (licitovaného) mariáše. Je nutno poukázat na to, že tento záměr se naprosto vydařil. Ale po dvaceti letech je bodovací tabulka již překonaná a (zdůrazňuji) neodráží aktuální stav mariášové praxe. Dnes se už nikdo nepozastavuje nad sedmou na tři trumfy, stovkou na čtyři, či na tři trumfy jako v počátcích zavedení bodování - toto jsou (s odpovídající listou) naprosto korektně hratelné a vyhratelné hry.

Částečně bylo toto poznání reflektováno úpravou bodovací tabulky, což vedlo k vypuštění položek jako flek na hru bez trumfů, sedma točení bez trumfů, sto flek na 0-3 malé trumfy, sto flek na plonk deset trumf atd. Je třeba (s prominutím) tupcům, kteří trvají na dogmatech, zdůraznit proč to tak bylo: totiž, časem se ukázalo že hráči již objevili nové (a do té doby neslýchané) možnosti jako je např. flek na sto na plonk deset trumf. A tedy se vlastně nejedná o něco tak mimořádného, co by stálo za bodové ohodnocení. Přeneseně do dnešní doby - jestli si dnes, po dvaceti letech od zavedení bodů, někdo myslí, že je něco extra uhrát sto na čtyři trumfy, tak žije ve velkém omylu! Je to naprosto běžná hra!

Takže: současné hodnoty bodů jsou anachronismus a pryč s tím!!!

Chtěl bych podotknout, že k radikálnímu přehodnocení již jednou v minulosti došlo. Když se zvyšoval základ z 0,10hal na 0,20hal, zůstala většina bodů stejná. Tedy se vlastně relativně 2x snižovaly! Toto zřejmě již v některých hlavách upadlo v zapomnění. Tedy poděkujme předešlé generaci geniálních hráčů, že vytyčila směr po kterém se mariáš po uplynulých dvacet let ubíral, ale přehodnoťme znovu východiska, která se již jeví v jiném světle jako zastaralá a již neodpovídající realitě.

Nyní nastal opět čas ke změně a můj návrh byl první vlaštovkou, která se objevila. A přijdou další!0

Reakce

5 příspěvků · poslední 24.04.
-anci-20.04.2006

V zásadě s Tebou -brno- v potlačení PB souhlasím, např. body za kilo na 3 trumfy na 20 bez výnosu (40PB), kolik můžeš zaplatit při prohře ve srovnání třeba s prohranými 2x7+100 na 4 trumfy s výnosem (40PB).

Jen s těmi vlaštovkami bych byl opatrný, letošní reinkarnace bodů za fleky asi není změnou, kterou bys považoval za progresivní...0

Odpovědět
Jura20.04.2006

Před Velikonocemi Tě -brno- v diskusi přibili na kříž a hleďme - nastalo Tvé zmrtvýchvstání. Asi budeš opravdu ten spasitel... ;-)0

Odpovědět
Tygr20.04.2006

Hallelujah ;-) prisel mezi ne, ale oni ho nepoznali :o)

To cpt: V zasade s tebou -anci- souhlasim, ale kolik muzes pri 2x7+100 penez vyhrat? a pri stovce na dvacku? Myslim,ze porovnavat hladinu bodu u stovek a dvojek neni vychodisko. Je treba se zamyslet, zda udelit za hru, ktera je financne zhruba na nule (akter bere uchylnejch 0,80h) nejake vysoke premiove body v radu desitek (coz je vlastne jako desitky Kc). Ja si myslim, ze do urcite miry ano. (i pro -brno-) To, ze by akter misto 0,80h dostal napr. 2Kc podle poctu trumfu, je naprosty redukcionalismus celeho bodovaciho systemu a navrat zpet. Asi tak jako by se zacal hrat se soucasnymi PB korunovy marias. Otazka vyvazenosti PB a ZB je velice citlive tema, posun od desetnikoveho ke dvacetnikovemu byl myslim na miste, i z duvodu co pise -brno-, ale myslim, ze v soucasnosti prechod napr.na padesatnikovy se zachovanim bodu uz je moc.

Sto na tri trumfy E,K,F, akter uhraje 110:
desetnikovy ZB 3x0,8Kc PB 26 SB 28,4 (prevod na korunovy 284)
dvacetnikovy ZB 3x1,6Kc PB 26 SB 30,8 (prevod na korunovy 154)
system -brno- ZB 3x3Kc PB 0 SB 9 (prevod na korunovy 45)
korunovy ZB 3x8 PB 26 SB 50 (PB se nenasobi x5, vysledek 50)

prechod na eurocentovy bude stacit - pri zachovani PB, pocitam, ze cent bude tak okolo 25 haleru. Trochu snizit body za stovky, mozna zavest rozdeleni s a bez esa trumfoveho. Je velky rozdil uhrat stovku na dvacku s E,10,mala a nebo bez esa trumfoveho, treba na 8,9,10.0

Odpovědět
milda21.04.2006

asi budu jen opakovat, co napsali jini...

brno, jedna vec je cena bodu vuci riziku a druha (jak pise tygr) tvuj totalni redukcionismus, pak by vubec nemelo smysl na body hrat, rozdil by byl minimalni

navic nechapu logiku tveho tvrzeni z puvodniho vlakna, ze souhlasis s tim, aby na turnajich, kde se PB neproplaceji, zustal system jejich zapoctu zachovan (upravena vyse), ale pri proplaceni byla nastavena tvoje mikroskala...nechapu, jakej v tom je rozdil, na turnaji nebude hrac otrokem tabulky premii? proc by mel pri proplaceni vubec hrat riskantni a tim i zajmavejsi (nez furt dokola hlasit 107 v kulich jak zednik) hry, kdyz za ne dostane marginalni sumu ??

pokud souhlasis se soucasnou podobou PB na turnajich - kde se neproplaci, pak je cela tva filipika zbytecna, protoze nikdo ti nebrani, abys soukrome hral treba o sirky...

tvuj navrh se pomalu stava nekonzistentnim a nakonec skonci u toho, aby se nejakym zpusobem menila vyse bodu u nekterych polozek ale v rozumne mire...:)0

Odpovědět
-brno-24.04.2006

Tygr a Milda: Rozdil mezi turnajem a hrou při které se proplácí je v tom, že při proplácení nese s sebou bod hodnotu vyjádřenou právě a jen v Kč, kdežto na turnaji má bod hodnotu na Kč jen velmi obtížně převoditelnou (prestiž, umístění na turnaji, zisk výkonnostní třídy...). Při proplácení (viz Pražský systém) je hodnota bodu nastavena řádově! výše, než hodnosta samotné hry. To je velmi špatné, neboť nikoho obyčejná hra při níž jde o násobek základní sazby už nikoho nezajímá - důležité jsou jen bodovačky.

Na druhou stranu (a tato diskuze to prokázala) jsem se svým názorem osamocen nebo lépe řečeno jsem úplně "mimo mísu". A jestliže všem připadá současný stav s proplácením přirozený, tak není o čem diskutovat.0

Odpovědět